tirsdag, april 14, 2009

Fiji!

Jada, jada, vi vet vi suger paa dette blogg greiene. Skal aldri lage blogg igjen. Lover. Men internett blir fort nedprioritert naar du er paa tur, og spesielt naar det blir dyrt i tillegg. Men naa var det vel paa tide. For oyeblikket sitter vi og droyer tiden paa hotellet vaart paa Fiji mens vi venter paa aa dra til flyplassen for aa ta flyet til LA. Gaar om ca 7 timer saa vi fant ut at vi hadde litt tid til internett..

Sist vi lagde innlegg var vel i Byron Bay, men vi dropper aa skrive noe saerlig om resten av Australia (for langt tilbake i tid..). Etter Byron dro vi hvertfall til Surfers Paradise i noen dager, og saa hadde vi to netter i Brisbane for vi tok flyet hit. Vi hadde mange og store planer om aa dra i dyreparker ol de siste dagene, men vaeret var veldig daarlig paa slutten, saa vi holdt oss heller i byen og inne paa diverse kjopesentre. Saa paa den fronten har vi ikke mye aa skryte av, men vi saa faktisk kenguru paa bussturen fra Sydney til Cresent head.

Fiji har vaert bra, men dessverre har ikke vaeret vaert helt paa topp. Det er varmt her for det, og regner sjelden mer enn 20 min om gangen, men det er liksom ikke saa mye aa gjore her nede naar det regner, dette landet er lagd for sol og bading. Men vi har absolutt hatt det fint for det:) Etter en natt paa hovedoya dro vi ut til oyene og hoppet rundt der i syv dager. De forste to nettene bodde vi et sted som het Coral Viwe Resort, som ligger paa en oy som heter Tavewa. De fleste oyene er saa smaa at det bare ligger en eller to resorter der, saa naar man forklarer hvor man skal sier man gjerne navnet paa hotellet istedenfor oya. Saa med andre ord spiser man alle maaltider paa resorten, da det ikke finnes noe annet alternativ, med mindre du gaar og finner deg en kokosnott eller fisker mat paa egenhaand. All mat og opphold hadde vi betalt paa forhaand, saa det var liksom ikke noe vi tenkte saa mye paa. Det ble ganske ensformig i matveien da, selv om de forsaavidt serverte forskjellige ting hver dag, saa gikk det mye i ananas, ris og polse eller fisk. Og alt var lagd med samme olje ting og stekt paa samme maate, saa det smakte egentlig helt likt alt sammen. Kine var ganske fornoyd men, overraskende nok, var ikke Sarah like glad. Men som sagt, man hadde ikke saa mange andre valg. Frokost var kl SYV paa morgenen (ja, sykt), og da spilte de paa bongo-trommer for aa fortelle at det var mat. Saa var det lunsj i tolv-ett tiden, og middag rundt syv paa kvelden. Saann var det paa omtrent alle oyene, saa vi ble ganske vant til aa staa opp tidlig og legge oss senest kl 9. Andre dagen paa den forste oya dro vi paa grotte tur til en ode oy et stykke unna der vi bodde, det var ganske spennende. Det var skikkelig grotte ogsaa, man maatte svomme under vann for aa komme seg inn, og det var ikke lys eller noe saa man saa bare rundt seg naar folk tok bilder og blitzen lyste opp veggene. Om aa gjore aa tenke paa alle skumle filmer man har sett som handler om grotter.. Vi var glad vi var mange der inne, for aa si det saann.

Etter den forste oya dro vi til et sted som het Manta Ray Resort (paa oya Nanuya Balavu), og her bodde vi midt inne i jungelen i en bungalow som ikke hadde plass til stort mer enn senga og en av oss samtidig. Men det var veldig fint der ellers, og for en gangs skyld kunne man velge hva man ville spise! (Sarah var overlykkelig).

Etter Manta Ray gikk turen til Wayalailai Eco Haven Resort, paa oya Wayalailai. Her regnet det veldig mye, men det var en del storre enn de andre resortene vi hadde vaert paat tidligere, og det var her vi fikk smake Kava forste gang. For de som ikke vet hva det er, saa er det altsaa en lokal drikk som er lagd av rottene paa en plante, blandet med vann. Det smaker solepytt-vann, ser ut som solepytt-vann og har ikke stort mer effekt enn solepytt-vann har. Du blir litt nummen i munnen etter aa ha drukket det, men for alt vi vet blir man det av aa drikke solevann ogsaa, saa vi saa ikke helt poenget. Men det er tradisjon her nede, og vi maatte klappe for og etter at vi hadde drukket det og si noen ord paa Fiji(-isk?-ansk? vet ikke. Fiji spraak hvertfall..) Her hadde Kine forresten ogsaa bursdag, men det ble ikke mye til feiring da begge to var ganske daarlige den dagen. Vi fant vel ut at vi har feiret nok for flere aar tidligere paa denne turen..

Siste oya vi var paa het Bounty island, og derfra dro vi paa seiltur paa en stor seilbaat rundt til forskjellige steder for aa snorkle og hilse paa en liten landsby. Vi dro forst til den oya der de spilte inn castaway (Tom Hanks, ode oy), gikk paa en liten oppdagelsestur og snorklet litt rundt oya. Etter det dro vi som sagt for aa besoke en landsby, men da var det saa varmt at det husker vi ikke stort av. Men vi fikk kjopt med noen fine gaver derfra som damene paa stranda hadde lagd:) Seilturen avsluttet oyhoppingen vaar, og siden det har vi vaert her paa hovedoya og ikke gjort stort.

Saa naa baerer altsaa turen til LA, og etter det er Hawaii neste. Det gleder vi oss til, for naa merker vi at vi savner Norge og vil hjem snart, saa litt change of scenery passer bra!

1. Å så gøy å høre fra dere igjen!!! Bra dere hadde hatt masse morsomme opplevelser før Fiji så ikke dere hadde fått litt, hva er det vi har begitt oss ut på følelse. Gleder meg til bilder også herfra. Håper LA og Hawaii blir topp. Jeg gleder meg veldig til du kommer hjem Sarah :)Har vært på påskeferie i Spania, men hadde ikke så fint vær, men selvfølgelig mer vår enn hjemme. Nå er også det meste av snøen bort - veldig deilig. Kos dere videre. Stor klem til dere begge :-)

2. Vi skjønner det blir pes å holde bloggen oppdatert men det var jo en fyldig og flott oppdatering dere gjorde nå:-) Kos dere videre - også på neste flyetappe....nå "tjener" dere jo en hel dag når dere passerer datolinjen - jippi!
    Bestemor hilser og har det bra - våren har kommet lengre der enn her - men det begynner å hjelpe her også - ser ut som snøen vil være borte innen dere kommer hjem vertfall!

3. Ja nå var vi litt spendte på denne oppdateringen, som er kjempe fin. Flotte bilder og masse informasjon. Rart med det, men noen ganger kan en bli mettet på opplevelser. Så håper dere får en super avslutning på turen med opplevelse av Hawaii, sol og spennende mennesker. Beachen som dere kjenner så godt fra tv osv. God tur videre. Klem fra mamma Jorunn